Kā izvēlēties CRM sistēmu un ko vajadzētu ņemt vērā tās izvēlē? Ar ko vajadzētu sākt? Kam pievērst uzmanību, un uz ko var pievērt acis? Šodien parunāsim par tādu sarežģītu jautājumu kā pārdošanas daļas CRM sistēmas izvēli.
Pirms vairākiem gadiem pie manis pienāca labs paziņa ar veselu CRM sistēmu sarakstu. Tās bija klasificētas pēc cenas, funkciju skaita, izstrādes valsts un vēl virknes citu parametru, kurus es pat vairs neatceros. Bet galvenais – biedrs bija tik ļoti aizrāvies ar CRM sistēmu pasaules izpēti, ka viņš pilnībā aizmirsa uzdot sev vienu īsu, taču ļoti svarīgu jautājumu: “Kāpēc?”
Pirms ķerties pie sistēmas izvēles, ir nepieciešams izdarīt konkrētu sagatavošanās darbu. Viens no šiem soļiem ir rast atbildi uz jautājumu par to, “kāpēc ir nepieciešama CRM sistēma?”.
Ir kritiski svarīgi saprast, ka klientu attiecību pārvaldes sistēma ir tikai programma. Tas ir tikai datora kods, un tā nekādā veidā nav pārdošanas daļas izveides un klientu apkalpošanas kvalitātes uzlabošanas panaceja. Šajā kontekstā jautājums “kāpēc?” tiek aplūkots no nedaudz cita leņķa. Tātad, kādas var būt atbildes uz šo jautājumu?
Pārdošanas apjomu palielināšanu ar CRM sistēmas palīdzību var jau sasniegt, vienkārši izmantojot esošo klientu bāzi vai palielinot vidējo čeku, vai arī – palielinot pirkuma konversiju. Daudz gudru vārdu, vai ne? Nu, tad lūk – CRM sistēma pati par sevi nepalielinās pārdošanas apjomus – tos palielinās tas pārdošanas daļas darba modelis, kuru vadītājs veido ap… nē, ne ap CRM, bet gan ap klientu. Un sistēma šajā gadījumā būs tikai šī darba asistents.
Neapšaubāmi, CRM sistēma palīdz ieviest noteiktu kārtību pārdošanas daļā, taču praksē ir novērots, ka CRM sistēmas ieviešanas laikā rodas vēl lielāka nekārtība. Un atkal jau – kāda jēga ieviest kārtību bardakā, kas strādā?
Man kādreiz bija viena saruna ar uzņēmēju, kas stāstīja, kā viņš kontrolē savus darbiniekus, kādas kameras liek virs viņu darbagaldiem, kā ar hronometru uzskaita darba laiku. Un kāds ir tā visa rezultāts? Traka kadru maiņa un pilnīga lojalitātes neesība no personāla puses. Varbūt nevajag visu kontrolēt? CRM palīdz izmērīt galvenos parametrus, tādus kā aktivitāti, taču tam visam nav jānotiek invazīvi – tam vajag pildīt asistēšanas funkciju.
Kā parāda mana visnotaļ bagātīgā pieredze, no mērķa izvirzīšanas ir atkarīgs CRM sistēmas ieviešanas rezultāts, un mērķa izvirzīšanas pamatā, manuprāt, ir jābūt problēmai. Piemēram: mēs nezinām, kāpēc no 100 potenciālajiem klientiem pie mums iepērkas tikai 5.
Iepriekš minētajā piemērā ir sāpe, kuru var pavisam vienkārši atrisināt, ieviešot CRM sistēmu – tā parādīs, kurā posmā klienti “atkrīt”, un mēs fiksēsim katra darījuma atteikuma iemeslus. Apkopojot šāda veida statistiku, mēs varēsim izdarīt secinājumus, un turpmākajā darbībā mēs jau varēsim palielināt pārdošanas apjomus, neveicot ieguldījumus mārketingā un personāla maiņā.
Te ir apkopotas dažas visbiežāk izplatītās problēmas, kas, visticamāk, ir sastopamas arī jūsu biznesā:
Un tā ir tikai neliela “pareizo” jautājumu daļa, kurus vajadzētu uzdot, lai izvirzītu mērķus CRM sistēmas izvēlē.
Kad ir saprotams mērķis, tad ir pienācis laiks meklēt šī mērķa sasniegšanas iespējas. CRM sistēmu pasaule ir ļoti liela, taču eksistē trīs sistēmu pamatveidi:
Dažādām sistēmām piemīt tendence apvienot daļu funkciju no visiem sistēmu veidiem uzreiz, taču ir ieteicams veikt rūpīgu sava pārdošanas procesa analīzi un noskaidrot, kāda veida uzdevumi būs galvenie, lai izdarītu izvēli par labu tām sistēmām, kas atbilst tieši šai specifikai.
Nākamais solis CRM sistēmas izvēlē ir pārdošanas modeļa izstrāde mazu, atsevišķu biznesa procesu veidā. Ļoti labs instruments šo vajadzību realizācijai ir bpmn.io serviss – tas sniedz iespēju izstrādāt visu shēmu vizuāli. Zemāk es attēlošu pārdošanas daļas shēmas piemēru analīzes sākumposmā.
Šāda veida analīzi ir ieteicams veikt pēc 2 galvenajiem parametriem:
Turklāt šis process var atšķirties, ja pārdošanas kanāli ir dažādi. Tā, piemēram, būvniecībā darbs ar arhitektu radikāli atšķirsies no darba ar būvmateriālu izplatītāju.
Tehnoloģisko produktu palaišanas procesā eksistē tāds jēdziens kā MVP. Tā ir termina “Minimum Viable Product” abreviatūra. Citiem vārdiem sakot, ir nepieciešams noteikt to minimumu, ar kuru CRM sistēmu var uzskatīt par derīgu darba uzsākšanai ar to. Mūsu uzņēmumā mēs to saucam par “papīra” pārdošanas daļu. Daudzas darbības tiek veiktas manuāli, taču jau šajā posmā kļūst iespējams pilnībā izjust CRM sistēmas darba priekšrocības. Mūsu prakse parāda, ka visas tālākās darbības tikai atvieglo darbu un paātrina darījumu noslēgšanas laiku, taču galvenais rezultāts tiek sasniegts tieši MVP stadijā.
Tirgū eksistē vairāki tūkstoši dažādu sistēmu, un katrai no tām ir sava specializācija. Nevajag baidīties ieviest divas dažādas CRM sistēmas dažādu mērķu sasniegšanai. Mums bija gadījums, kad, ieviešot CRM sistēmu zobārstniecības klīnikā, mēs izmantojām divas sistēmas uzreiz – darbam ar pastāvīgajiem klientiem mēs izmantojām MeDesk, savukārt darbam ar potenciālajiem klientiem – amoCRM. To noteica divi faktori:
Un tas ir tikai viens no nedaudziem gadījumiem, turklāt pietiekoši rets. Vienkārši ieslēdziet fantāziju – tā šeit ļoti noderēs.
Kāpēc es neizveidoju 10 dažādu CRM sistēmu apskatu un neieteicu vienu “labāko”? Gluži vienkārši tāpēc, ka tā ir individuāla lieta. Pirms izvēlēties CRM sistēmu, izvirziet mērķus, veiciet detalizētu uzņēmumā notiekošo pārdošanas procesu analīzi un tikai tad sāciet pētīt sistēmu zīmolus. Šāda pieeja sniegs jums iespēju nepieļaut 95% kļūdu, kas parasti tiek pieļautas CRM sistēmas integrācijas procesā.
Dienas padoms 🤣 jeb vislabāk vienkārši piezvaniet man. Nopietni. Tas neko nemaksā, taču ietaupīs kaudzi laika. Es vienmēr esmu atvērts sarunai – galu galā, ja jūs esat nonākuši līdz tam, ka jums ir nepieciešama CRM sistēma, tad mums tik tiešām būs interesanti parunāties.
Jevgēnijs Tihonovs