Customer relationship management CRM, jeb viekāršiem vārdiem klientu vadības sistēmas. Esam veikuši nelielu crm system izpēti par to crm software, ko izmanto Latvijā. Iepriekš lūdzam mūs atvainot par svešvārdu izmanotšanu, bet savādāk Jūsu neatrastu mūs Google meklētājā 🙂
Par to, kas ir CRM, es jau rakstīju iepriekš, šodien es runāšu tikai par rezultātiem. Principā pētījuma rezultāti bija diezgan paredzami, taču daži aspekti, jāatzīst, mani izbrīnīja. Šajā pētījumā piedalījās 314 Latvijas uzņēmumu. Es nekādi nebiju gaidījis, ka uz manu vēstuli atsauksies tik liels cilvēku skaits – laikam jau aptauja, kuru veido tikai viens jautājums, ir pievilcīgs veids, kā izteikt savu viedokli, nepatērējot pārlieku daudz laika.
Pirms dažiem gadiem es jau veicu līdzīgu pētījumu, taču tas nebija tik liels, un es neievācu datus tik rūpīgi – nebija vajadzības tos publicēt. Bet tagad par to, ko man izdevās noskaidrot.
Vispopulārākā CRM sistēma ir Scoro 7,32% (23 respondenti), kas nav pārsteidzoši, ņemot vērā, ka tas ir vietējais uzņēmums, kas ir izveidojis pasaules līmeņa produktu. Otru vietu ieguva Zoho CRM ar 5,10% (16 respondenti), un šo TOP3 noslēdz amoCRM ar 1,91% (6 respondenti).
Veseli 57% uzņēmumu norādīja, ka neizmanto nekādu CRM sistēmu, taču viņus var apvienot ar tiem, kas norādīja Excel kā savu darījumu uzskaites sistēmu, un tie ir veseli 18,47%. Saskaitot šos rādītājus, tiek iegūti satraucoši dati – 75,47% uzņēmumu būtībā neizmanto crm tool. Ko tas nozīmē? Šis jautājums, protams, ir filozofisks, taču uzņēmumi to neuzskata par problēmu.
75,47% uzņēmumu būtībā neizmanto nekādu sistēmu
Es nesāku apzvanīt visus trīssimt uzņēmumus, lai noskaidrotu CRM izmantošanas vai tās neizmantošanas iemeslus, taču es pietiekami bieži komunicēju ar klientiem un sastopos ar vienu un to pašu skatpunktu. Paradigma “mūsu biznesā CRM sistēma nav pielietojama” ir tik spēcīgi nostiprinājusies vadītāju prātos, ka uz jebkuru jautājumu par darījumu uzskaites sistēmu uzņēmēji nevēlas pat atbildēt. Taču realitātē nekārtībai pārdošanas daļā ir bēdīgas sekas.
Pirmkārt, netiek veikta zaudēto klientu uzskaite. Kad uzņēmums nezina, kurā posmā klients tika pazaudēts, nav iespējams veikt analīzi un izlabot kļūdas. Otrkārt, CRM sistēmas neizmantošana noved pie tā, ka menedžeri bieži vien nezina, kā rīkoties tālāk ar katru konkrēto klientu. Treškārt, nav iespējams strauji palielināt pārdošanas apjomus, jo attīstība radīs nepieciešamību piesaistīt papildu cilvēciskos resursus. Savukārt kvalificēti cilvēki – tā vienmēr ir problēma. Un, visbeidzot, kad darījumu noslēgšanas laiks ir ļoti ilgs, nav iespējams atcerēties, kam un kad ir nepieciešams pārzvanīt, uzrakstīt vai satikties. Var daļu pierakstīt, daļu iegaumēt, taču nav nekādu garantiju par to, ka mēs tik tiešām klientam atgādināsim par sevi. Kaut kāda informācijas daļa noteikti tiks pazaudēta.
Un tagad – pats interesantākais. Savā darbā man nereti nākas komunicēt ne tikai ar vadītājiem, bet arī ar izpildītājiem. Interesanti ir tas, ka labākie pārdošanas menedžeri paši ir ieinteresēti kārtības ieviešanā – jo pārdomātāks ir pārdošanas process, jo vienkāršāk ir pārdot. Un vēl viss iepriekš minētais.
Fakts ir tāds, ka atkarībā no pārdodamā produkta sarežģītības, bez crm solution sistēmas menedžeris spēj iegaumēt līdz 30 klientiem. Ar CRM sistēmu šis skaits ir ap 400 – 500 klientu. Un tie nav vienkārši cipari – tas ir automatizācijas rezultāts. Vairs neko nevajag turēt galvā – vienkārši izpildi uzdevumus, kurus pats sev esi ieplānojis. Un tad netiks aizmirsts ne par vienu pašu klientu.
Jevgēnijs Tihonovs