CRM sistēma pārdošanas daļai vai lietotāju adaptācija. Šajā rakstā mēs gribētu pievērsties faktoram, kas tiek uzskatīts par svarīgāko sekmīgai CRM projekta ieviešanas realizācijai: cilvēkiem, jo īpaši – CRM lietotāju adaptācijai. Šis faktors ir galvenais visa ieviešanas procesa aspekts.
Četri galvenie CRM ieviešanas faktori ir:
Izskatot CRM sistēmas ieviešanas jautājumu, ir vērts minēt, ka par šīs sistēmas ieviešanu atbildīgie cilvēki nenosaka to, vai šis process noslēgsies veiksmīgi vai nē. Pēc tam, kad esat ieviesuši pareizo risinājumu, jūs atklāsiet, ka CRM sistēmas lietotāji pieņems lēmumu par veiksmi vai neveiksmi. Neatkarīgi no jūsu pūlēm un smagā darba, ko jūs esat ieguldījuši realizācijas laikā, lietotāji var tajā ieslīgt. Tieši tādēļ tas ir svarīgākais no visiem faktoriem – pieņemšana no CRM sistēmas lietotāju puses. Ja šis process būs veiksmīgs, lietotāji realizāciju padarīs par veiksmīgu pat tādā gadījumā, ja iepriekšējās trīs jomās tika pieļautas dažas kļūdas.
CRM nevar vienkārši tikt uzstādīts, tas ir jāadaptē. Pirmkārt, lietotājiem nav jālūdz izveidot specifikācijas. Šādā veidā radītos dokumentos, visticamāk, galvenokārt būs sarakstītas pretenzijas, vēlmes un aizspriedumi, taču visdrīzāk tie nespēs veicināt adaptācijas procesa atbalstu. Tāpat nav ieteicams tērēt pārāk daudz laika kontaktu pārvaldības funkciju apgūšanai – visbiežāk tās ir vairāk vai mazāk standartizētas. Tā vietā padomājiet, kā CRM var sasaistīt un integrēt konkrētus jūsu uzņēmuma biznesa procesus. Katram modulim, ko jūs šādā veidā ieviešat, ir jābūt radītam, ņemot vērā datus, kas iegūti, veicot iepriekšēju iesaistīto lietotāju auditu. Tādā veidā šī dokumentācija ietvers to, kas Jūsu biznesam ir faktiski nepieciešams.
CRM nevar vienkārši tikt uzstādīts, tas ir jāadaptē.
Turklāt bieži tie dati, kas tiek nodoti no šobrīd izmantotajām sistēmām, nosaka jaunās CRM sistēmas formu un struktūru. Iespēja aplūkot katru detaļu klienta datos noteikti var iepriecināt grāmatvedības daļu, bet nav garantijas, ka tā iepriecinās citus sistēmas lietotājus. Piekļuve datiem saspiestā un lietotājiem derīgā formātā ir daudz svarīgāka par to, kas viņiem jau ir. Tāpat ir vērts pievērst uzmanību tam, vai ieviešamais interfeiss nepārslogo lietotāju ar lielu informācijas daudzumu.
Laba realizācija – tas ir bezgalīgs stāsts. Ja pieņem šo faktu, tad uzstājīga nepieciešamība pabeigt visus darbus ar sistēmu, pirms lietotāji ir sākuši to izmantot, pazūd dabiski.
Laba realizācija – tas ir bezgalīgs stāsts. Ja pieņem šo faktu, tad uzstājīga nepieciešamība pabeigt visus darbus ar sistēmu, pirms lietotāji ir sākuši to izmantot, pazūd dabiski. Jaunākās izstrādes metodes ir koncentrētas uz jaunu elementu ieviešanu ik pēc dažām nedēļām (sprints), taču gadījumā, ja modulim ir nepieciešams vairāk laika, nekā tika paredzēts – vai tas neliecina par to, ka modulis ir pārāk sarežģīts? Ātra palaišana un lēna evolūcija – tie ir labākie veidi, kā atrast sabiedrotos lietotāju vidū un nodrošināt viņu adaptāciju jaunajai darba videi. Kompleksas izmaiņas, kas tiek ieviestas masveida mērogā, darbiniekus tikai atbaidīs.
Komunikācijai ir izšķiroša nozīme, kad jāizprot CRM sistēmas ieviešanas efektivitāte, tādēļ būs nepieciešams izskaidrot šī procesa gaitu darbiniekiem. Patiesībā jums ir jābūt spējīgam reklamēt šo sistēmu. Pirms apmācībām, to laikā vai pēc tām jums ir jābūt spējīgam to pārdot. Daudzi sistēmas lietotāji arī ir tirdzniecības pārstāvji. Ja sistēma tiks pārdota viņiem atbilstošā veidā, viņi neiebildīs, pat vēl vairāk – viņi pret šo projektu realizējošo cilvēku sāks izturēties kā pret savas nozares profesionāli. No otras puses, tradicionālie IT treneri diez vai spēs atgriezties no šādām apmācībām “sveiki un veseli”.
Pirmo apmācību apjomam un saturam ir jābūt rūpīgi izvēlētam. Ja lietotāji nevar sagaidīt, kad varēs sākt izmantot savu jauno CRM sistēmu, viņi paši uzzinās, kam paredzētas atsevišķas pogas. Tādēļ pats svarīgākais uzdevums – likt viņiem gribēt izmantot CRM sistēmu. Pārdot, pārdot, un vēlreiz – pārdot!
Ja lietotāji nevar sagaidīt, kad varēs sākt izmantot savu jauno CRM sistēmu, viņi paši uzzinās, kam paredzētas atsevišķas pogas.
Visbeidzot, pārliecinieties, ka apmācības – tas ir process. Domājiet par to kā par mēnesi ilgstošu kursu. Tas sākas ar apmācībām un noslēdzas ar vērtējumu. Izvirziet novērtēšanas un panākumu nomērīšanas noteikumus! Izstrādājiet veselīgu konkurenci lietotāju vidū un esiet informēti par rezultātiem! Pārliecinieties, ka sistēmu ieviesošais uzņēmums arī izmanto šo motivācijas sistēmu, tādējādi rādot labu piemēru atdarināšanai.
Vēlreiz atcerēsimies galveno jautājumu – kā uzsākt CRM ieviešanu? Atbilde ir banāli vienkārša – soli pa solim!
Tāpēc, iegūstot zināšanas par to, kā ieviest CRM, šis process nešķiet pārlieku sarežģīts. Sliktā ziņa ir tā, ka jāsāk ir ar beigām! Vajadzētu sākt ar to, ka tiek nodrošināti vienoti dati, kas lietotājiem atvieglos tālāko darbu sistēmā, un pēc tam var pārliecināt viņus par sistēmas priekšrocībām. Šāda pieeja ir veiksmīgas integrācijas garantija.
Jevgēnijs Tihonovs