Bitrix24 Latvijā ir viena no populārākām CRM sistēma un, un šodien es vēlos dalīties savā viedoklī par šo sistēmu. Viens no man visbiežāk uzdotajiem jautājumiem ir “kādu CRM sistēmu izvēlēties?”. Nu, ko, beidzot ir pienācis laiks izveidot mūsu reģionā izplatītāko CRM sistēmu – Bitrix24 apskatu. Pirmajā šī rakstu ciklā es nolēmu veikt Bitrix24 sistēmas apskatu – statistika liecina, ka tieši šo CRM meklē visbiežāk.

Šajā rakstā es centīšos maksimāli bezkaislīgi izteikt viedokli par CRM sistēmu. Viss tekstā paustais ir mans personiskais viedoklis un var nesakrist ar uzņēmuma politiku. Uzņēmums nav atbildīgs par šī raksta saturu. Lai arī tas ir eksperta viedoklis, tas tomēr ir arī personīgais viedoklis.

Tagad mazliet par to, kā es aplūkošu CRM sistēmas. Tās mani interesē no profesionālā lietotāja skatpunkta, proti:

  • no pārdošanas daļas darbinieka skatpunkta,
  • no pārdošanas daļas vadītāja skatpunkta.

Pamatā izmantojot tieši šo divu lomu skatpunktus, es centīšos analizēt un saprast – cik lielā mērā konkrētā CRM sistēma ir derīga un atbilstoša tiem mērķiem, kuriem tā tika izstrādāta.

Sākumā mazliet vēstures

Kad es apskatu kādu programmatūras (un ne tikai) produktu, es vienmēr cenšos apskatīt produkta priekšvēsturi. Kā tas parādījās, kādiem uzdevumiem tika radīts, kas ir izstrādātājs un tā tālāk. Tas ir svarīgi, jo, zinot produkta priekšvēsturi, ir iespējams labāk izprast to, kādām vajadzībām produkts ir vispiemērotākais. Ceru, ka lasītājs, izvēloties CRM sistēmu, arī pievērš uzmanību līdzīgam parametram.

Jāpiemin, ka ar Bitrix24 esmu pazīstams vairākus gadus. Turklāt, ja atmiņa mani neviļ, ar šo CRM sistēmu (kura, starp citu, tad pozicionēja sevi kā korporatīvais portāls) pirmo reizi es saskāros 2011. gadā, un tajā laikā tā tika dēvēta par 1С-Bitrix – tikai 2012. gadā tā kļuva par Bitrix24.

Bitrix uzņēmums tika dibināts 1998. gadā, un tā specializācija bija mājaslapu izstrāde pēc pasūtījuma. Citos vārdos – tā bija WEB studija. Kaut kur “divtūkstošo” gadu sākumā uzņēmums izveidoja savu mājaslapu pārvaldes dzinēju, kas, starp citu, daudz neatšķīrās no tā laika CMS sistēmām. Tas viss – līdz 2007. gadam, kad uzņēmumu (vai precīzāk – akciju kontrolpaketi) nopirka 1С. Jāatzīst, ka 1С uzņēmuma pirkums nepadarīja Bitrix produktu tehniski līdzīgu 1С vai vismaz kaut kādā veidā abus šos produktus satuvināja, nē – Bitrix ir patstāvīgs produkts. Uzņēmuma 1C veiktais šī produkta pirkums sniedza tikai papildu resursus un grūdienu tālākajai Bitriks attīstībai.

Bitrix sākotnēji radīja izstrādātāji, kas specializējas mājaslapu izstrādē, kas pēc mana subjektīvā skatījuma nevar neatstāt pēdas pašā produktā

Tas viss liecina par to, ka šis produkts ir ar vēsturi un ka uzņēmumam bija pietiekami daudz laika, lai uzkrātu pieredzi. Taču tas liecina arī par to, ka Bitrix sākotnēji radīja izstrādātāji, kas specializējas mājaslapu izstrādē, kas pēc mana subjektīvā skatījuma nevar neatstāt pēdas pašā produktā. WEB lapu un sarežģītu informācijas sistēmu izstrāde ir mazliet atšķirīgi uzdevumi, lai neteiktu vairāk. Un tomēr produkts ir neticami populārs, un par to tam ir jāpiešķir bonuspunkti. Es tikai cenšos uzlūkot šo jautājumu kritiski un pamēģināt kompetenti izskatīt to pēc būtības.

Bitrix24 CRM sistēmas apskats

Nu, ko, pienācis laiks aplūkot pašu produktu. Es tīšuprāt neveicu Bitrix24 kā projektu vadības vai mājaslapas CMS sistēmas (mājaslapas satura pārvaldes sistēma) funkciju apskatu, jo šis apskats ir pilnībā veltīts tikai un vienīgi klientu attiecību vadības jeb CRM sistēmām.

Un vēl – ļoti lūdzu iegaumēt. Vairums korporatīvās klases sistēmu pilnībā sevi atklāj tieši pieredzējuša lietotāja rokās un tikai pēc kāda laika, kad tiek sasniegta dziļa produkta izpratne. Šī apskata ietvaros es veicu pieņēmumu, ka esmu pietiekami kompetents, lai “no pirmā skatiena” izvērtētu sistēmu, taču tas nenozīmē, ka ar manām zināšanām par produktu pietiks, lai aptvertu tematiku pilnā apmērā.

Pirmais iespaids

Pēc reģistrācijas Bitrix34.ru mājaslapā pirmais, kas iekrīt acīs – iztrūkst man tik ierasto kontaktu un kontraģentu sadaļas (manā pasaulē – kontu). Man bija nepieciešams kāds laiks, līdz atradu cilnes ar kontiem, uzņēmumiem un precēm (Preces? Ko gan tās tur dara?!). Pārvarot sevī vēlmi saplosīt lietotāja interfeisa un datu modeļu radīšanas loģikas risinājumus, virzos tālāk.

Iegāju CRM sadaļā, izveidoju darījumu, pievienoju kontakta vārdu un “voilà”, darījums saglabājās posmā “Jauns”. Man uzreiz radās virkne jautājumu, un galvenais no tiem – kā no darījuma kartītes pievienot kontaktu? Atkārtošos – es esmu pieredzējis lietotājs, taču man ne uzreiz “pieleca” kā to izdarīt. Uzmanīgi pārlasījis katru vārdu ekrānā un neatradis nevienu piezīmi par šim darījumam piesaistīto kontaktu, es nolēmu pameklēt, kur šī funkcija ir paslēpta, izmantojot empīrisko (“bakstīšanas”) metodi. Un paslēpta tā ir kārtīgi – jāatver sadaļas “Par darījumu -> Mainīt”, un tikai tad tā parādās. Taču tad, kad es pievienoju šo kontaktu, kartīte sāka izskatīties ļoti ērta. Īpaši iepatikās poga “piezvanīt” tieši no “kanban” loga – liels pluss izstrādātājiem par to. Kā pārdevējam man ne visai svarīgi ir tas, kā izskatās, svarīgi ir, kā tas strādā. Tāpat uzreiz “no kastes” strādā arī vēstuļu sūtīšana, man vispār nekas nebija jādara – tā vienkārši strādā. Jā, saņēmējs nevar atbildēt uz vēstuli (kas ir loģiski neiestatītai sistēmai), bet nosūtīt – lūdzu.

Bitrix sistēmā esošie lauki

Es tīšuprāt pievienoju rindkopu par to, kāds bija mans pirmais iespaids par sistēmu – lai jūs, lasītāj, labāk saprastu to, kādā kontekstā es apskatu sistēmu. Pati galvenā problēma, kas man iedūrās acīs – tie ir sistēmā iestrādātie lauki, kurus nav iespējams noņemt vai arī pievienot jaunus. Tie ir tādi lauki, ar kuriem nāksies dzīvot visu dzīvi, un tur neko nevar padarīt. Šādu lauku problēma ir tajā, ka tie neatbilst biznesa procesam un gluži vienkārši nevajadzīgi “karājas gaisā”. Otra tādu lauku problēma – šo lauku loģiku nevar kopēt. Piemēram, mums iepatikās, kā strādā pārdošanas piltuves lauku loģika, un mēs gribētu to atkārtot kādā citā sadaļā. Tad nu, sliktā ziņa ir tajā, ka Bitriksā to izdarīt nevar.

…kas man iedūrās acīs – tie ir sistēmā iestrādātie lauki, kurus nav iespējams noņemt vai arī pievienot jaunus.

Datu modelis Bitrix24 CRM sistēmā

Kad es apskatu korporatīvo sistēmu, pirmais, uz ko es skatos, ir tas, kādā veidā ir iestatīts datu modelis bāzes konfigurācijā, un ko tajā var mainīt. Klasiskais CRM sistēmu datu modelis ir jau nostiprinājies un praktiski nav mainīts kopš 2000. gadu sākuma. To veido kodols:

  • Līds (potenciālais klients)
  • Konts
  • Kontakts
  • Darījums

Šāds datu modelis ļauj veidot visu, kas ir saistīts ar pārdošanu. Un pēc tam jau var nodarboties ar KPI galveno rādītāju izsekošanu pārdošanas procesā. Taču lūk, ko es ieraudzīju Bitriksā:

  • Darījums
  • Kontakts
  • Uzņēmums
  • Prece

Šis modelis ir pilnīgi neloģisks. Galvenā tā problēma – tas ir statisks, t.i., to nevar mainīt. Ar šo tad arī beigšu.

Trešā problēma – pārdošanas analīze

Visbeidzot, trešā Bitrix CRM sistēmas problēma – tas ir analītikas modulis. Tas ir pavisam un galīgi slikts. Šeit ir “standarta” atskaites, un rodas sajūta, ka tās tur ir ķeksīša pēc. Konversija – tas ir labi, taču ko darīt, ja es vēlos izsekot detalizētākus rādītājus? Te arī sākas problēmas. Visas atskaites ir iestrādātas sistēmā, un ar to neko nepadarīt. Vienīgais veids, kā var veikt puslīdz normālu analītiku – ar API palīdzību pieslēgt ārējo analītikas servisu. Un, ja tā būtu vienīgā Bitrix24 problēma, es tā arī droši vien darītu. Taču zinot, ka bez šīs ir arī citas problēmas, es ieteiktu neizskatīt šo sistēmu kā vienu no pirkuma variantiem.

Noslēgums – kam es iesaku Bitrix24

Nevienam. Ja jums ir vidējs vai liels bizness, es uzstājīgi rekomendēju izskatīt citas sistēmas

Nevienam. Ja jums ir vidējs vai liels bizness, es uzstājīgi rekomendēju izskatīt citas sistēmas. Skatīties uz sistēmām, kas ir vairāk pielāgotas korporatīvajiem uzdevumiem. Ja jums ir nepieciešams ātrs risinājums (piemēram, palaist kaut ko 2 dienu laikā), Bitrix palīdzēs. Tomēr, ja jūs meklējat ilgtermiņa risinājumu – es ieteiktu aplūkot kādu no “pieaugušajiem” risinājumiem.

Saistītie raksti

    Atstāt komentāru