B L O N D I E C O N S U L T I N G

Priekšvārds

Šis ir pirmais cikla “Kā panākt uzņēmumu vadāmību” raksts. Runa būs konkrēti par to, kā biznesa digitalizācija palīdz to paveikt, jo šodien tas ir vienīgais patiešām iedarbīgais veids. Šis raksts nav mēģinājums pārdot sevi vai mūsu uzņēmuma produktus – tā ir mana personiskā pieredze un zināšanas, kurās es dalos, lai atbrīvotu vietu jaunajiem. Es tīšuprāt neieslīgstu detaļās, es vēlos sniegt vispārēju priekšstatu par to, ko mēs parunāsim vēlāk. Ceru, ka izdosies uzrakstīt 1 – 2  šāda veida rakstus katru mēnesi, lai materiāls pēc iespējas labāk “iesūktos”. Orientējos uz klientu visbiežāk uzdotajiem jautājumiem, un tagad vēlos padalīties tajos ar jums.

Digitalizācija

Katru dienu es vēroju, kā pie manis ierodas cilvēki “brīnumprodukta” meklējumos, kas digitalizēs viņu biznesu un palīdzēs padarīt to efektīvāku. Principā, tie, kas meklē brīnumu, atrod pasaku stāstniekus – tas ir mārketologu uzdevums. IT risinājumu reklāmas kampaņas apreibina ar skaļiem lozungiem par ieviešanu 2 nedēļu vai 3 dienu laikā, vai arī “pa taisno no kastes”. Man gribas ticēt, ka lasītājs ir kritiski domājošs cilvēks un tomēr šaubās par šādu lozungu patiesumu. Es nevainoju mārketinga speciālistus – tas ir pārdošanas veids, un nospiedošais vairākums uzņēmumu meklēja un turpinās meklēt tādus risinājums. Šis raksts nav viņiem. Šis raksts ir tiem, kas vēlas tikt skaidrībā un saprast – kas tad ir digitālie instrumenti. Mans uzdevums – apgāzt mītus un parādīt, ka brīnumu nemēdz būt (lai gan es gribu ticēt pretējam). Digitalizācija ir instruments vien. Tas ir mūsdienīgs instruments, bez kura nu jau diemžēl nekādi, un tomēr tas ir “viens no”, nevis “vienīgais”.

Šodien parunāsim par trim manā skatījumā fundamentālākajiem jēdzieniem (citu starpā, taču nolēmu sākt ar šiem).

  • Vadamība
  • Biznesa process
  • Stratēģija

Vadāmības jēdziens

Biznesa padarīšana par vadāmu – šis jautājums kļūst aktuāls tad, kad produkta radīšanas un pirmo klientu iegūšanas ceļš ir sen noiets un ir pienācis laiks apbruņoties ar pacietību un mērogot iegūto veiksmi. Daudzi biznesmeņi un vadītāji, cenšoties padarīt izveidoto uzņēmumu labi vadāmu, realizē faktu, ka, izmantojot esošās metodikas, būtiski pieaugt neizdodas – ir nepieciešams kas cits.

Vadītāji intuitīvi saprot, ka vadāmība ir iespēja kontrolēt konkrētas darbinieku darbību izpildes. Par laimi cilvēces tehnoloģiskā attīstība ir ļāvusi izveidot virkni instrumentu, kas būtiski atvieglo šādas ieceres realizāciju.

Tātad, kas ir vadāmība? Mans personiskais priekšstats ir, ka vadāmība – tā ir iespēja izdarīt tā, lai visi vienādas lomas darbinieki izpildītu darbības vienādā secībā. Var sniegt alternatīvu definīciju: vadāmība – tā ir iespēja ieviest izmaiņas kādā biznesa procesā ar minimālu resursu izlietojumu. Protams, tas ir teorijā, bet praksē ne viss ir tik krāsaini un skaisti, bet tas ir tas, pēc kā vajadzētu tiekties, un tas, ko var sasniegt.

Biznesa process

Biznesa process ir darbību kopums uzņēmuma saimnieciskās darbības procesā. Balstoties uz pētījumu, kurā es piedalījos, jebkuru biznesa procesu raksturo trīs elementu esamība:

Loma – Kurš (vai arī kas, ja tas ir robots)?

Darbība – Ko dara?

Objekts – Ar kuru vai ar ko dara?

Biznesa procesi kaut kāda nezināma iemesla dēļ ir noslēpuma plīvuru. Neviens tā īsti nesaprot, ko tas nozīmē, vai arī saprot to pa savam. Kad pirms dažiem gadiem sāku “rakt” šo tēmu, es ar šausmām atklāju, ka pilnībā neeksistē literatūras, kas saprotamā valodā paskaidro šo terminu. Līdz 2018. gada sākumam es tā arī nespēju uz šo jautājumu atbildēt viennozīmīgi – līdz brīdim, kamēr liktenis saveda kopā ar zinātņu doktoru Sergeju Petrovu. Tieši pateicoties šim cilvēkam arī radās ļoti vienkārša, taču trakoti efektīva biznesa procesu analīzes metodika, kuras pamatā ir trīs iepriekš minētie elementi.

Stratēģija

Stratēģija ir skats uz biznesu no “putna lidojuma”. Tā ļauj saskaņot lielu skaitu visdažādākā rakstura darbību. Piemēram, kad mēs runājam par programmnodrošinājuma iegādi, mums ir labi jāsaprot nejau tas, ko mēs darīsim ar šo softu tieši pēc iegādes, bet gan – pēc gada vai diviem. Ir nepieciešams domāt soli uz priekšu. Laba stratēģija nenozīmē to, ka mums ir jārīkojas, orientējoties tikai uz ilgtermiņa perspektīvu – gluži otrādi, bizness ir lērums nianšu, un stratēģa uzdevums ir šīs nianses sabalansēt. Ļaunums slēpjas galējībās. It kā šķiet – uztaisīsim vairāk, nu un arī dārgāk. Ka tik ne arī! Jāsāk ir ar mazo, pakāpeniski audzējot attīstības tempus, taču vajadzētu censties minimizēt riskus katrā posmā. Tas ir dārgāk nekā “izdabāt visiem uzreiz”, taču praksē tas darbojas daudz labāk.

Nākošajā rakstā es centīšos iztirzāt vadāmības jēdzienu un sniegt dažus piemērus no prakses. Bet pagaidām – pacentieties atbildēt sev uz trīs jautājumiem:

Kā jūs izprotat “Biznesa vadāmību”?

Kas, jūsuprāt, ir biznesa process?

Kāda digitalizēšanas stratēģija jūsu skatījumā ir efektīvākā, un ar ko būtu jāsāk?

Saistītie raksti

Atstāt komentāru